Hoog bezoek - Reisverslag uit Buġibba, Malta van Hilde Bens - WaarBenJij.nu Hoog bezoek - Reisverslag uit Buġibba, Malta van Hilde Bens - WaarBenJij.nu

Hoog bezoek

Door: maltanurse

Blijf op de hoogte en volg Hilde

01 December 2015 | Malta, Buġibba

Vol verwachting kijk ik uit naar de komst van de mensen die een bijzondere plaats in mijn hart hebben; mijn 2 zussen, de dochter van mijn zus en 1 van mijn 2 beste vriendinnen.
Terwijl ik mijn welkomspreuk op papier zet; want dat doe ik namelijk tegenwoordig als ik iemand van de luchthaven ga afhalen; denk ik na over wat we allemaal kunnen doen in een namiddag en 3 volle dagen. Mijn gezelschap heeft me namelijk gebombardeerd als “tourguide”
Ze hebben via “airbnb” een tof appartementje gevonden voor een meer dan degelijke prijs. (160 euro voor 4 nachten en voor 4 personen) Vliegen vanuit Eindhoven is ook een lachertje: 84 euro!

Ik besluit de “highlights” van het eiland te laten zien: Mdina, Rabat, de Dinglicliffs, Valletta en Marsaxxlok.

Het weer zat ons niet echt mee de eerste dag maar het bleef droog en dat is al heel wat op Malta. Regen betekent hier een onwaarschijnlijke chaos in het verkeer en tegen een beetje koude wind kan je je warm kleden.

Op weg naar Mdina en Rabat wil ik ook Mtarfa laten zien; de plaats waar ik 5 weken lang mijn stage heb gedaan. Het is een oninteressant stadje met mooie gebouwen van tijdens de Engelse kolonisatie. Een aantal ervan staan leeg en zijn vervallen. Je kan er zo in rond wandelen. Aan de rand van het stadje heb je een prachtig uitzicht over een met landbouwgronden bezaaide vallei.

Mdina: ook wel de “silent city” genoemd is een ommuurde stad met prachtige gebouwen; hier bevindt zich de befaamde “teagarden Fontanella” die de beste cakes van het eiland serveert. De terrassen bevinden zich bovenop zo’n muur en je hebt er uitzichten over bijna het hele eiland.

Rabat is de stad die naast Mdina ligt, tof om in deze stad rond te dwalen; je komt er vervallen kapellen en kerken tegen maar ook kloosters waar je in grote delen vrij mag rond lopen.

In Malta kom je altijd wel mensen tegen die maar al te graag hun kennis over hun eiland willen delen. Mijn gezelschap luistert mee naar de verhalen over de functie van een vervallen kapel. We kopen een kaarsje van een praatgrage Maltese man die het geld in een fondspotje steekt.
De allerbeste traditionele bakker van de streek bevindt zich ook in Rabat. Je koopt er de lekkerste vijgen-, dadel- en honingkoekjes.

In de hoofdstad Valletta schijnt de zon zo fel dat we op het terras in een topje van de zon kunnen genieten. Valletta is Unesco erfgoed, dus je kan je wel voorstellen hoe mooi deze stad is. We kuieren uren door de stad en door de “Barakka gardens” waar je fantastische zichten hebt op de goudgele forten en “the 3 cities”
Een favoriete bezigheid van mij is luistervinken bij de talloze gidsen die er groepen rondleiden.

Marsaxxlok is een onaangetast stukje van het eiland; hier wonen en werken de vissers van het eiland in en rond een bijzonder kleurrijke haven. De bebouwing is nog authentiek en (tot nu toe) vrij van hoge lelijke appartementsgebouwen. Rond de vissershaven zijn er tientallen visrestaurants. Hun terrassen staan uitgestald tot aan de zee. Op zondag is er een grote markt; er worden streekproducten, vis, kant, souvenirs en goedkope kleding verkocht. De marktkramers zetten hun beste beentje voor om hun producten aan de man te brengen. Om je “salesskills” te oefenen kan je hier een zondag meedraaien!
We eten in een restaurant waar de chef ongelofelijk lekkere vis tapas heeft klaargemaakt; op z’n Maltees maar met een speciale culinaire twist. De Maltese wijn is zeker het proeven waard; vooral de witte wijn en de rosé zijn heel erg lekker.

Zo snel als ze arriveerden waren men reiscompagnons ook weer weg; de tijd vliegt als je dagen zijn gevuld. Ook al was het niet meer zo warm (tussen de 15 en de 20 graden) we mochten wel van geluk spreken want de dag dat men familie en vriendin vertrokken zijn, is het beginnen waaien en regenen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malta, Buġibba

Hilde

Eeuwige student

Actief sinds 16 Okt. 2015
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 5509

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2015 - 05 December 2015

Psychiatric nursing in Malta

Landen bezocht: